lørdag 13. desember 2008

(15) Dann du meg, Herre

Dann du meg, Herre, helt ved din Ånd,
form meg som leret i mesterhånd.
Ta meg og dann meg slik som du ser
gagner min sjel og saken din mer.
(Rop 1985, nr. 20. A.A.Pollard)

Kristus, la min tro forhindre at jeg går forbi en annen
som i dag har bruk for støtte i det press han lever under.
Gi meg kjærlighet og innsikt til å leve som hans neste.
(Sangboken 501. Svein Ellingsen)



Den vendensberømte forfatter av Harry Potter-bøkene, Jo (Joanne Kathleen) Rowland, vart i eit tv-intervju spurt kva ho ønska folk skulle minnast henne for. Ho svarte: "Som eit menneske som fullt ut brukte det ho hadde fått tildelt."

Løkene til tre svibler var planta sammen i ei skål på kjøkkenbordet vårt. To grønne knuppar spratt samtidig opp or molda og me visste at blomster ville komma når bladene opna seg. Men då bildet vart tatt 18.desember, hadde bare eín fullduftande blomst vokse fram - den andre såg ikkje ut til å villa gjera bruk av det voksterlivet som sikkert budde i den. Den tredje løken hadde me avskrive som skada eller råtten, inntil den endelig kom med ein litt forkrøpla blomst - kanskje det einaste den hadde fått kraft til å bera fram.

Jo Rowland brukte den fantasien og skriveførheten ho hadde fått, til glede og spenning for mange. Kva er du blitt tildelt? Har du brukt di gave eller evne i samfunnet og forsamlinga der du bur?

Ettersom enhver har fått en nådegave, så tjen hverandre med den som gode husholdere over Guds mangfoldige nåde. (1 Pet. 4:10)

Ingen kommentarer: